Waarom wij verhuiscodes niet zomaar uitleveren - en jij dat ook niet moet doen
Terug naar overzicht van al het nieuws.
Terug naar overzicht van al het nieuws.
Waarom wij verhuiscodes niet zomaar uitleveren - en jij dat ook niet moet doen
Vandaag gebeurde er weer iets dat bevestigt wat ik al langer zie in onze branche: sommige partijen gaan ver, heel ver, om klanten over te nemen. Een situatie die ik met jullie wil delen, omdat het een belangrijke les bevat over veiligheid, ethiek en de verantwoordelijkheid die wij als webbouwers hebben.
De situatie
Ik werd gebeld met de vraag of ik de verhuiscode (EPP-code) van een klantdomein kon doorgeven. Tijdens het gesprek werd al aangedrongen om dit snel te regelen. Kort daarna ontving ik een e-mail met het verzoek om onmiddellijk – liefst nog dezelfde dag – de verhuiscode én alle inloggegevens over te dragen. Compleet met toegang tot hosting, e-mailaccounts en beheerportalen. De urgentie droop ervan af: het moest NU.
Mijn reactie? Eerst even bellen met de eigenaar van het domein.
En wat bleek? De klant wist van niks. Sterker nog: hij had specifiek met deze partij afgesproken dat de hosting bij mij zou blijven en had helemaal geen verhuiscode aangevraagd. Hij was volledig overvallen door mijn telefoontje.
Wat was hier aan de hand?
Dit is helaas geen geïsoleerd incident. Ik zie dit steeds vaker: bedrijven die klanten proberen af te pakken met rare verhalen, onwaarheden en druk uitoefenen op de huidige hostingpartij of webbouwer om snel toegang te krijgen, voordat de eigenaar doorheeft wat er gebeurt. Door te doen alsof alles geregeld is en haast te maken ("het moet vandaag nog"), hopen ze dat er niet wordt doorgevraagd.
Gelukkig heb ik altijd één principe: geen overdracht zonder expliciete toestemming van de domeineigenaar.
Even voorstellen
Ik ben Femke van Bullseye Design. Ben ik de beste webbouwer van Nederland? Nee, zeker niet. Maar goed zijn we wel - met meer dan 150 tevreden klanten en gemiddeld 5 sterren op Google mogen we best een beetje trots zijn op ons werk. En deel van dat werk is onze klanten beschermen tegen dit soort praktijken.
Waarom leveren wij niet zomaar verhuiscodes uit?
Red flags die je moet herkennen
Let op deze signalen bij overdrachtsverzoeken:
Hoe doen wij het wel?
Bij een legitiem overdrachtsverzoek volgen we dit proces:
De trieste realiteit
Het is teleurstellend dat dit soort praktijken steeds vaker voorkomen in onze branche. Webbouwers en hostingpartijen zouden elkaar moeten respecteren en vooral de belangen van de klant voorop moeten stellen. Helaas zien we steeds vaker agressieve acquisitie met rare verhalen, onwaarheden, onduidelijke contracten en intimidatietactieken.
Voor webbouwers en hostingpartijen
Laat je niet onder druk zetten. Jouw eerste verantwoordelijkheid is naar je klant, niet naar een derde partij die toegang eist. Een serieuze partij begrijpt dat verificatie tijd kost en zal daar respect voor hebben. Krijg je eerst een telefoontje en daarna meteen een dringende mail? Extra alert zijn.
Voor websiteeigenaren
Tot slot
Deze situatie eindigde goed: de klant werd beschermd, de afspraken werden gerespecteerd, en iedereen weet nu waar ze aan toe zijn. Maar het had ook anders kunnen aflopen als ik niet had gebeld.
Laten we als branche afspreken dat we integer blijven werken, klanten respecteren, afspraken nakomen en elkaar niet met dit soort tactieken te lijf gaan. Er is genoeg werk voor iedereen - als we het maar op een nette manier doen.
Heb je soortgelijke ervaringen? Of vragen over domeinoverdracht en veiligheid? Laat het weten in de reacties.